جاذبه های گردشگری شهرستان ماسوله


جاذبه های گردشگری شهرستان ماسوله

معرفی جاذبه های شهر ماسوله

شهر ماسوله یک شهرک تاریخی مربوط به قرن هشتم هجری است و در 36 کیلومتری فومن، در دامنه کوه های تالش و با ارتفاع 1050 متر از سطح دریا در 40 کیلومتری شرق فومن و 60 کیلومتری جنوب غربی رشت واقع است. دارای 3 امام زاده و 2 قبرستان است. بافت این شهر بسیار زیبا و همگون است و به شش محله به نام شش بر، کشه سر، بازار، مسجد بر، ریجان بر و اسد محله تقسیم می شود.

مجموعه به هم پیوسته بافت شهر و فرم ابنیه برون گرا و مکعب شکل با بازشو های رو به دره و آفتاب و نوع مصالح مطابق با شرایط محیط کوهستانی سرد و نیمه مرطوب منطقه است. در ماسوله هیچ تک بنایی وجود ندارد که از لحاظ معماری دارای ارزش هنری خاصی نباشد. پشت بام خانه ها حیاط خانه های بالاتر را تشکیل می دهد و همین مورد باعث گردید تا نمای شهردر وجه قائم به زیبایی مشاهده گردد.

در این شهر دیوار ها را تا طبقه اول با سنگ لاشه که مقاومت خوبی دارند می سازند در طبقات فوقانی از خشت استفاده می شود. برای پوشش بام از پایین به بالا به ترتیب تنه درختان، تخته های چوبی، شاخه های سرخس وحشی که در اطراف شهر رضد می کند و تا حدی رطوبت بام را به خود جذب می کند استفاده می کنند و نهایتا یک لایه کاهگل در محل به نام «گل خوش» نامیده می شد و در مقابل بارندگی مقاومت خوبی دارد بر روی سطح بام می کشند.

همه مصالح مورد استفاده در منطقه وجود دارد و تهیه آن مقرون به صرفه است ولی از جهت پایداری در مقابل زلزله این ساختمان ها ضعیف هستند. اخیرا ساختمان های آجری و سیمانی در شهر ماسوله ساخته شده است. در ماسوله سه امام زاده به نام های امام زاده «عون بن محمد بن علی»، «امام زاده ابراهیم» و «امام زاده هاشم» وجود دارد.

بقعه عون بن علی بن محمد بن علی (ع) دارای دری به ابعاد 145 × 72 سانتی متر است که به در چله خانه شهرت دارد. پلان بقعه هشت گوش است و گنبدی دو پوش دارد. ارتفاع صحن امام زاده تا زیر گنبد اول 2/4 متر است. این گنبد شلجمی است و در روزگاران جدید با حلب ساخته شده است.

داخل اتاق حرم بقعه، صندوقی جای دارد که روی آن کتیبه ای به خط نسخ شامل سوره فتح و با تاریخ 1015 هـ ق دیده می شد. چند سنگ قبر در داخل و ایوان های بقعه و مسجد هم جوار وجود دارد که مربوط به زمان قاجاریه است. در مورد ایجاد ماسوله عده ای اعتقاد دارند که در قرن سوم هجری وقتی عون بن محمد بن علی که همراه سید جلال الدین اشرف بوده و زخمی شده و به این مکان آمده است.

از چوپانی خواسته تا چنان چه درگذشت جسد او را هر جا یافت به خاک بسپارد پس از به خاک سپردن چوپانان یکی پس از دیگری خانه خود را در جوار قبر او ساختند تا آبادی ماسوله به وجود آمد. در سفر نامه رابینو که در سال 1320 هجری شمسی به این آبادی آمده، نوشته شده است که ماسوله 400 دکان داشته و بیشتر کار ساکنان آن چموش دوزی و آهنگری بوده است.

بیشتر مردم با فروش صنایع دستی زندگی می گذرانند. جوراب پشمی، عروسک های دست باف، چاقو و ابزار آلات کشاورزی از جمله محصولات صنایع دستی این شهر می باشد. یکی از عادت های مردم، قدم زدن و گپ زدن چند نفر با هم سر یک بام (یا همان حیاط خانه) به مدت چند ساعت است و گذاشتن گلدان های گل پشت پنجره خانه ها می گذارند. خوردن یک لیوان جوشیده گل گاو زبان در هوای مطبوع و محیط سبز و گوش دادن به موسیقی سنتی آرامش بخش است.

از دیدنی های اطراف ماسوله می توان از قله شاه معلم، قله آسمون کوه، سنگر میرزا کوچک خان رد روستای متروکه کهنه ماسوله، موزه مردم شناسی، معدن طلق، آّبشار دو طبقه، ییلاق اطراف مثل للندیز، تی تی پارگاه، خلیل درشت، کوره بار و گدوک یا دیزاب نام برد.

چشمه آب معدنی زمزمه-جاذبه های گردشگری ماسوله

این چشمه در شهر ماسوله در کنار رود خلشته (ماسوله رودخانه) قرار دارد. آب چشمه به علت قرار گرفتن در مجاورت یک معدن آهن دارای مواد آهنی و طعم تلخ است. رنگ آب در طول مسیر آن تا ماسوله نارنجی است. میزان آبدهی چشمه یک لیتر در ثانیه است. در حال حاضر آب چشمه را با شکر مخلوط می کنند و می آشامند. گفته می شود که این آب، در درمان بیماری های ریوی و گوارشی موثر است.



[ بازدید : 101 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ چهارشنبه 1 دی 1395 ] [ 22:01 ] [ یاسر ]

[ ]

نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]