جاذبه های گردشگری شمال ایران-جاده فیروزکوه


جاده فیروزکوه(تهران-قائم شهر)از جاذبه های شمال ایران

این مقاله ادامه مطلب قبل می باشد که در خصوصی جاذبه گردشگری شمال ایران بیان شد.

ادامه-

برای رسیدن به تنگه واشی در جاده تهران به فیروزکوه، حدود 5 کیلومتر نرسیده به فیروزکوه جاده ای به طرف تنگه واشی کشیده شده است. که دو شعبه می شود و مسیر سمت راست که سرازیر است به طرف تنگه واشی می رود و حدود 13 کیلومتر است. این جاده از جلیزجند می گذرد کوچه باریک و با شیب زیاد و ناهموار این روستا باعث کندی عبور و مرور وسائط نقلیه می شود که در روزهای پایان هفته با ترافیک سنگینی روبرو می شود و جوانان روستای جلیزجند از ماشین های عبوری عوارض عبور می گیرند به این امید که تسهیلاتی را برای عبور گردشگران ایجاد گردد. پس از عبور از روستای جلیزجند به منطقه سرسبز ساواشی می رسیم که ماشین ها پارک کرده اند و به علت کمبود پارکینگ از زمین های اطراف به عنوان جای پارک ماشین ها استفاده می شود.

جاذبه گردشگری شمال ایران

در مسیر تنگه واشی رودخانه ای جریان دارد که مقدار و سرعت آب آن در فصول مختلف سال متغیر است. برای عبور از تنگه باید کفش مناسب به همراه داشت. میزان فروش دمپائی دست فروشان تنگه واشی بالاست ولی بیشتر اوقات که سرعت آب زیاد است امکان نگهداری و استاده از دمپائی مقدور نمی باشد. مسیر نا هموار و پر آب تنگه واشی برای گردشگران مشکلاتی را ایجاد می کند. به طوری که همه توجه افراد صرف راه رفتن می شود. افرادی که نمی توانند به علت سردی آب و عمق برخی نقاط آن پیاده از تنگه عبور کنند از اسب و الاغ کرایه ای استفاده می کنند. ناهمواری سطح تنگه واشی به حدی است که چهارپایان به سختی از آن عبور می کنند کتیبه نقش برجسته فتحعلی شاه در اواسط مسیر تنگه بر سنگ کوه حجاری شده است به طوری که از گزند باد و باران مصون است ولی از آسیب انسان ها در امان نمانده است و دست نوشته های یادگاری روی آن دیده می شود. با توجه به این که تنگه واشی به یک قطب توریستی تبدیل شده است برداشتن ناهمواری های ناهنجار کف تنگه واشی به منظور عبور انسان و دام امری ضروری به نظر می رسد. عبور از تنگه 15 تا 20 دقیقه طول می کشد پس از گذشتن از تنگه به فضای باز و سر سبزی می رسیم که رودخانه تنگه واشی از آن می گذرد. گردشگران در حاشیه رودخانه حدود نیم ساعت پیش می روند تا به منطقه کوهستانی دیگری می رسند. دوباره برای عبور ار منطقه کوهستانی لازم است به مدت 15 دقیقه پیاده روی در آب رودخانه را ادامه دهند تا به آبشار زیبای رودخانه برسند.

جاذبه گردشگری شمال ایران

تنگه واشی مانند بسیاری از نقاط توریستی سرزمین ایران امکانات خوبی را برای تفریح مردم فراهم می کند. ولی بی توجهی به حفظ محیط زیست باعث گردیده تا حجم انبوهی از زباله ها در هر سوئی مشاهده شود و امکانات کمی و کیفی پذیرایی از گردشگران در حد مناسبی وجود نداشته باشد زمان رفت و برگشت پیاده روی در مسیر تنگه واشی حدود 5/2 ساعت طول می کشد و به آن سوی تنگه «سا» می گویند. که به معنی علف است.


توراگهی شما را به دیدن جاذبه های تاریخی، مذهبی، و طبیعی مسیر شمال دعوت می کند. با ما همراه باشید.


سرچمن-جاذبه گردشگری شمال ایران

در 150 کیلومتری شرق تهران در جاده فیروزکوه در منطقه ای زیبا و سرسبز و با آب های خنک مکانی وجود دارد که سر چمن نام دارد با جاده اصلی تهران شمال حدود 2 کیلومتر است که به دلیل آب خنک و گوارای آن مورد توجه گردشگران قرار گرفته است.

پل ورسک-جاذبه گردشگری شمال ایران

پل ورسک از شاهکارهای معماری جهان به شمار می رود این پل یکی از مهمترین رویدادهای فنی و مهندسی راه آهن کشور بوده که با همکاری مهندسان آلمانی و اتریشی انجام شده است طراح پل ورسک یک معمار اتریشی به نام والتر اینگر بود. به فرمان رضاشاه مهندس سازنده پل به همراه همسر و فرزندانش در هنگام عبور نخستین قطار از روی این پل در زیر آن قرار گرفتند تا به ایم ترتیب اطمینان سازه ساخته شده ثابت شود. آرامگاه والتر اینگر در نزدیکی پل ورسک قرار دارد. در آبادی ورسک در جاده فیروزکوه کیلومتر 95 قائم شهر به تهران به طول 2/73 متر ساخته شده است و دارای 66 متر دهانه قوسی و 110 متر ارتفاع از ته دره می باشد و از فاصله ای دور با شکوه خاصی قابل مشاهده است. این پل راه آهن سراسری تهران شمال را به هم وصل می کند. پل ورسک در سال 1310 شمسی ساخته شد و در زمان جنگ جهانی دوم در سال 1320 که نیروهای متفقین وار د ایران شدند یکی از دلایل پیروزی خود را در این جنگ وجود راه آهن سراسری ایران عنوان کردند و پل ورسک به پل پیروزی لقب گرفت. مسیر دسترسی به آن با صعود از ارتفاعات شرق ورسک و در صورت کسب مجوز از مقامات ذیصلاح مقدور است. در ساختمان این پل بیشتر از فلز کار شده است.

جاذبه های گردشگری شمال ایران

پل ورسک علاوه بر اهمیت در صنعت حمل و نقل از جاذبه های سیاحتی کشور است.

سه خط طلا-جاذبه گردشگری شمال ایران

به منظور کم کردن شیب و افزایش ضریب قدرت لکوموتیوها، راه آهن به وسیله احداث پل ها و تونل های متعددی به صورت مارپیچ دور کوه پیچانده اند و این منظره به سه خط طلا معروف است. در ادامه مسیر به طرف تهران جاده سوادکوه از تونل ورسک عبور کرده و تقریبا در فاصله 2 الی 3 کیلومتر بعد از تونل در جنوب شرقی جاده و در ارتفاعات مشرف بر مسیر پل ها، تونل ها، راه اهن به شکل زیبا و با شکوه در ارتفاع مختلف به موازات هم دیده می شود.


تورآگهی مجری ارائه دهنده آگهی های تورهای داخلی و تورهای خارجیاز همه شهرهای می باشد. با ما همراه باشید.


قلعه کنگ لو-جاذبه گردشگری شمال ایران

این قلعه در کیلومتر 20 شهر پل سفید در جاده سوادکوه به طرف ورسک در محور ارتباطی تهران به قائم شهر قرار دارد. قلعه کنگ لو بر سر کوهی منفرد دو سنگی بر لب آب آریم تنگه خود نمایی می کند و اختلاف ارتفاع آن با راه آهن دوآب 1185 متر است. در حال حاضر بقایای آن شامل نمای بیرونی آن و دو بازوی عظیم به شکل دو بازوی از هم گشاده می باشد.

نوع معماری آن به گونه ای است که مانع ورود مهاجمین و غریبه ها به داخل می شود. در قسمت میانی و دو طرف بازو برج هایی دیده بانی ساخته بودند. فضای داخل قلعه دایره شکل و دو طبقه ساخته شده است. پلان و شکل این اثر در میان قلعه های ایران منحصر به فرد است برج های کناری برای استحکام بیشتر تو پر ساخته شده است و هر دو آن ها به یک برج مدور بزرگ منتهی می شوند تا به استواری بازوها بیفزایند.

جاذبه گردشگری شمال ایران

برج زبرگ ارک اصلی قلعه ای بوده که در پایین، ورودی کوچکی داشت. این قلعه در هنگام هجوم دشمن دارای کاربردهای سپر مانند بوده است. قدمت آن احتمالا به اوایل دوران اسلامی می رسد ولی به دلیل عدم وجود مکتوبات تاریخی تاریخ آن دقیقا مشخص نگردیده است. مسیر دسترسی به این بنا پس از طی مسافت 20 کیلومتر از شهر پل سفید در جاده سوادکوه به طرف ورسک در محور ارتباطی تهران، قائم شهر در دوآب از جاده اصلی به طرف شرق منشعب می شود که به جاده خطیر کوه معروف است. پس از طی مسافت 7 کیلومتر جاده اسفالت، در یک تنگه به رودخانه آریم وصل می شود که در کنار معدن فلورین در دوراهی جاسم به طرف شمال به صورت خاکی به وسیله یک پل از جاده خطیر کوه جدا شده و در مسیر کوهستانی به طرف روستای کنگ لو ادامه می یابد.

کشف شواهد جدیدی از قلعه کنگ لو نشان می دهد که احتمالا این بنای ساسانی قلعه نبوده و نیایشگاه بوده است. سامان سورتیجی عضو هیئت علمی پژوهشگاه باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان مازندران و سرپرست هسئت گمانه زنی قلعه در این باره می گوید قسمت هایی از آئین مهر (میترا) در این قلعه یافت شده است. نیایشگاه های مهری معمولا در داخل غارها یا فضاهای گودتری که پشت به سطح اطراف هستند احداث می شدند در این فضاها روزنه ای به رف آفتاب باز می شد. سازه کنگ لو زیر بنایی حدود 50 متر مربع دارد که در سه طبقه ساخته شده و اکنون سقف آن فرو ریخته است.

جاذبه گردشگری شمال ایران


مسیر هیجان انگیز شمال ایران با جاذبه های گردشگری فراوانش که هر ساله میزبان میلیون ها گردشگر داخلی و خارجی می باشد، دارای جاذبه های گردشگری زیادی می باشد که بسیار از آنها کماکان بکر و دست نخورده مانده اند. ما به شما در مجله توراگهی کمک می کنیم که با شناخت این نقاط زیبا سفری دل انگیز تر برای خود و آنانکه دوستشان دارید، رقم بزنید.

اگر قصد سفر به شمال ایران رو دارید می توانید به پیشنهاد های تور های شمال در بخش تورهای داخلی سامانه تورآگهی سری بزنید.


[ بازدید : 75 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ شنبه 27 آذر 1395 ] [ 18:37 ] [ یاسر ]

[ ]

نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]